زمان دادن پوکه یا برگه موم به کلنی


 

این سئوال بارها همکاران پرسش نمودند پس خوب است یک شناخت مختصری از پوکه وبرگه موم داشته باشیم. ما زمانی اقدام به دادن پوکه به زنبورها می نماییم که زنبورها موم بافی نداشته باشن و اجبارا مجاب به مصرف پوکه باشیم.
زنبورها هر بار که از حجره های پوکه تولد می یابند یک لایه بسیار نازک بر روی حجره ها از خود باقی میگذارد واین موجب سیاه شدن ودر نتیجه کلفت تر شدن سلولها میگردد و اگر دقت کرده باشید هر چه بیشتر این پوکه ها مصرف میشود سنگین تر وحتی زنبورهای تولد یافته در اینگونه پوکه نسبت به برگه تازه بافته شده ریز تر هستند و در حجره های تازه بافته شده برگه موم زنبورهای متولد شده درشت تر میباشند.
زنبوردار با مشاهده این پدیده اولین چیزی  که به فکرش میرسد ،به نژاد زنبور نسبت میدهد در صورتیکه یکی از دلائل زیر یا درشت بودن زنبور ، مصرف پوکه یا برگه موم میباشد.
 در اینجا زنبوردار بعد از سیاه شدن و با مصرف زیاد باید این پوکه ها را ذوب کند. هرچه ما در دوره یا سالیان زیاد اقدام به مصرف پوکه های کهنه ویا مستهلک نماییم آلوده گی وبیماریهای میکروبی و ویروسی را حفظ و تشدید خواهیم نمود.
بهترین شیوه استفاده از برگه موم وحذف تدریجی پوکه ها حداکثر دوسال در میان میباشد.

اصول مصرف پوکه در کندوها
پس از جمع اوری پوکه های اضافی از کندو در اخر فصل و نگهداری اصولی وبهداشتی در مکان سالم با شروع فصل کار زنبورها با بالا امدن جمعیت نیاز به دادن پوکه یا برگه موم دارد.
اینکه بعضی ها فکر میکنند پوکه را زنبورها زودتر کار میگیرند وبرگه موم را دیرتر ، چنین نیست . بلکه اختلاف در میزان مصرف شهد دارد که زنبورها برای بافتن موم عسل بیشتری مصرف میکنند که با دادن ورقه موم این اختلاف مصرف شهد به حداقل رسیده است.
بنابر این زنبورها برای تمیز کردن حجره های پوکه ها برای تخم ریزی اول یک لایه داخلش شهد ریخته سپس با جابجایی شهدها حجره ها را تمیز و دراختیار ملکه جهت تخم ریزی میگذارند.
در اینجا ملکه هر انچه فضا در اختیار دارد تخم میریزد اعم ازحجره های گشاد تا مع  مولی ، چون با خارج کردن عسل از پوکه ها ( اکستراکتور ) بخش زیادی از شان عسل از حالت استاندارد خارج شده وقابهای شما حامل تخم نر زیاد و در نتیجه بستر مناسبی برای تولید کنه میگردد.
پس استفاده از پوکه در واقع به اجبار میباشد . چرا ؟ چون در ابتدای پروسه زنبورها وشروع فصل انچنان شهد و گرده نمیاد که زنبوردار مجاب به استفاده از برگه موم باشد.

همیشه پوکه ها را در کنار اخرین قاب قرار دهید از قراردادن پوکه در وسط قابهای موجود خودداری کرده وباعث فاصله انداختن بین دوقاب نگردید چون با یک سرما واختلاف دما زنبورها به دوبخش تقسیم شده وموجب اختلال در نظم کلنی میگردد.

مزایای و روش استفاده از برگه موم :
برگه موم را زمانی مصرف کنید که بعد از اخرین قاب زنبورها اماده گی کامل برای هرزه بافی دارند یا انجام دادند.
این امر زمانی صورت میگیرد که دمای هوا با میزان ورودی شهد وگرده هماهنگ و مورد دلخواه زنبور باشد.
بی شک اوج شهد وگرده در یک هوای مطلوب با دمای مناسب صورت میگیرد.
این زمان اوج موم بافی زنبورهاست و هرکندو در اوج شهد دهی روزانه براحتی میتواند حداقل دوتا برگه موم ببافد.
پس استفاده از برگه موم میتواند :
بهداشت کلنی را تامین نماید
کنه واروا را کنترل نماید
از باقیمانده بیماری ها در پوکه ها پیشگیری نماید.
ضمن اینکه زنبوردار تولید موم نماید.

زنبوردار نباید بعد از چند سال اول زنبورداری دیگه موم بخرد باید موم خودش را از زنبورستان خود تامین نماید.

نحوه مصرف برگه موم :
اگر به قابهای کندو دقت کرده باشید
قاب اخر همیشه ذخیره گرده وشهد میباشد
اگر این قاب گرده وشهد بدون تخم میباشد شما برگه موم را در بغل این قاب به سمت بقیه قابها قرار دهید.
اگر روی قاب اخر را بخاطر فشار کار ملکه تخم ریزی کرده برگه موم را در سمت خالی قاب قرار دهید.
در اینجا بعد از ۲۴ ساعت برگه موم را زنبورها بافته یا بکار گرفته اونوقت میتوانید برگه را در کنار قاب یکی مونده به اخر قرار داده وجایگزینش یک برگه مدم جدید قرار دهید.
به همین روش این کار ادامه دهید تا کندوی شما تکمیل وادامه کار دربدنه وطبق برای هدفی که در نظر دارید پیش میبرید.

مجددا تاکید میگردد و همانگونه که اشاره شد هیچوقت در ابتدای فصل برگه موم را در وسط قابهای موجود قرار ندهید.